Gewichtstoename in je zwangerschap

Je ontkomt er niet aan. Zodra je zwanger bent, zullen de cijfers op je weegschaal langzaam (en soms iets sneller) omhoog springen. Veel zwangeren zijn het eerste trimester misselijk en moeten zelfs braken. Het lukt dan soms niet om iedere maaltijd binnen te krijgen/houden, waardoor ze daarom vaak iets zullen afvallen i.p.v. aankomen. Het andere deel van de zwangeren heeft vaak een zodanige misselijkheid dat ze iedere 2 uur wat moeten eten om zich enigszins goed te blijven voelen. En weer een ander deel van de zwangeren heeft te kampen met vreetbuien. Al met al zal iedere zwangere de cijfers op de weegschaal zien verspringen. Maar wat is gemiddeld om aan te komen? Hoe kun je hier de controle over houden?

Om antwoord te geven op deze vragen is het belangrijk om te realiseren waar veel gewichtstoename vandaan komt. Het kindje, het vruchtwater en de placenta zullen ook een groot deel van het gewicht voor hun rekening nemen. 

Gemiddeld komt een zwangere tussen de 12 en 16 kg aan. Een groot deel van deze gewichtstoename is te wijzen op het volgende:

Je kindje: 3 tot 4 kg

Vruchtwater: 2 kg

Placenta en toename spierweefsel baarmoeder: 1,5 kg

Extra bloed: 2 kg

Extra borstweefsel: 0,5 kg

Extra vetweefsel die o.a. nodig is als reserve om borstvoeding te geven en de groeiende baarmoeder te dragen: 3 kg 

Het is belangrijk om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Als het lukt is het aan te raden vooral te blijven sporten zoals je voor de zwangerschap deed. Natuurlijk zul je je sportactiviteiten iets moeten aanpassen. Als je graag in de sportschool actief bent, zul je niet meer je buikspieren kunnen trainen en minder zware gewichten moeten gebruiken. Ben je actief met een contactsport, dan is het aan te raden om dit te vervangen voor een sport zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Dit zijn activiteiten die vaak tot aan het einde van je zwangerschap goed te doen zijn en ook zeker aan te raden zijn. Luister vooral naar je eigen lichaam. Door de flinke veranderingen van de hormoonhuishouding en de groeiende buik, kan het zijn dat je meer last krijgt van je buik, bekken of rug. Neem dan een stapje terug, houd even rust en pak het vervolgens weer op als het lukt. Je lichaam geeft zelf aan wat goed en wat minder goed voelt. 

Door de flink groeiende buik, is je lichaam continue hard aan het werk. Dit kost veel energie. Dat je nu wat meer behoefte hebt aan eten is daarom niet gek. Je hoeft niet voor twee te eten, maar je zult wel je energie level op pijl moeten houden. Probeer daarom iedere 2 uur iets te eten. Dit voorkomt dat je je slapjes voelt of dat zelfs de misselijkheid komt opzetten. Probeer niet al te grote porties per maaltijd in te nemen, maar meer kleine beetjes per keer. 

Eet gevarieerd en zorg dat je voldoende water drinkt. Het eten van naturel soepstengels kan helpen bij misselijkheid of wanneer je continue de drang hebt om te eten. Zorg dat je deze dus in huis of in je tas hebt. Het eten van groente en fruit is belangrijk om al je vitamines binnen te krijgen. Let er wel op dat je niet te veel fruit per dag eet. 2 stuks fruit per dag is voldoende. Je hormoonhuishouding is namelijk verandert, waardoor je lichaam anders reageert op deze suikers van fruit. Een te veel aan deze suikers, verhoogt de kans op zwangerschapsdiabetes. 

In de eerste week/weken na je bevalling, kan je begrijpen dat je al direct een groot deel van het gewicht kwijt bent (gewicht van het kindje, vruchtwater, placenta etc). Wil je borstvoeding gaan geven, dan behoud je de eerste periode vaak nog het extra borst- en vetweefsel, om deze melkproductie te kunnen leveren. Ook zul je in het derde trimester van je zwangerschap steeds meer vocht gaan vasthouden. Dit zal in de zomerperiode nog erger zijn dan in de winterperiode. Gelukkig plas je dit vocht in de eerste weken na je bevalling weer uit. Veel water drinken, helpt om het vocht vasthouden te beperken.

Al met al ontkom je er dus niet aan om in gewicht aan te komen. Probeer dit te accepteren. Je lichaam heeft deze flinke veranderingen nodig om het kindje te kunnen laten ontwikkelen en je lichaam klaar te stomen voor de bevalling. Probeer de gewichtstoename wel te beperken door regelmatig kleine beetjes te eten en voornamelijk gezond te eten en let daarbij op je lichaamsbeweging. 

Dus ik zou zeggen: Geniet van je zwangerschap, let op je leefstijl en eet gezond!

Fijne zwangerschap!

Liefs x 

Jacqueline Steenbeek

Mama van Julia, Verloskundige & Eigenaresse Baby Glimpse Prenataal Echocentrum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *